18 Nov 2015

jiwa yang terhambat


bangun pagi tu, aku terus tengok jam. freaked out for a moment, then quickly jumped out of bed.
i'm late!
for what?
for class!

as i rushed through my morning routine on absolute autopilot mode, i can't help but wonder;
all these assignments, all these classes, i'm super tired. maybe i should quit.
quit what?
university life.

*****

berpagian dengan mata terpisat2,
hati yang terhambat.
aku penat!

tapi aku masih di larian ini,
mengejar yang tak pasti.

keliru.
celaru.

masih berlari di lapangan tiada pengakhiran,
mengejar duniawi yang nanti hanya ditinggalkan.

tapi,
bila larian itu berbekal hati yang tak rela,
tiba satu masa,
jiwa dah tak tertahan semua seksa,

aku jatuh.
tersungkur.

ada suara memaksa aku bangun kembali,
persetankan lelahku dan terus berlari.

aku tak rasa aku mampu bangkit kembali.

dalam jatuhnya aku,
aku teringatkan setiap hari yang aku lalui tanpa di hayati,
setiap hari yang aku lalui tanpa rela hati,
setiap hari yang tak dimulai dengan memulangkan puji pada Ilahi.

aku pejamkan mata,
aku pekakkan telinga,
dari hambatan keliling yang terlalu memaksa.

cukupkah hanya melafazkan 'Tuhan' di lisanku?

lalu,
di mana Tuhan dalam hidup aku?
di mana Tuhan dalam hati aku?

di mana aku?
di mana hatiku?

then it hit me hard.

dengan sinaran baharu di mata,
dan niat baharu di hati,
seolah diberi kekuatan lagi,
aku bangkit dan mulai berlari.

cuma kali ini aku berlari dalam arah bertentangan,
mungkin tiba masanya aku ubah haluan,
kerana mungkin selama ini aku berlari dari Tuhan.

*****


It's okay to fall down.
Close your eyes,
Take a deep breath,
And renew your niah.

No comments:

Post a Comment

please do pray for the ummah
jazakumullahu khayr :)