30 Nov 2015

a town of bees

"Mereka tidak mendengar di dalam Syurga itu perkataan yang sia-sia, dan tiada pula perkataan yang dusta." 
(An-Naba', 78:35)
Setiba aku di ayat itu, aku berhenti. Cuba menghadam. Cuba membayang. Meredah hidup duniawi ini, acap kali manusia dilukakan, bahkan juga melukakan dengan kata2.

Lalu bagaimana agaknya nanti, perasaan berada di tempat indah, tanpa kata2 nista? Tanpa ada yang dusta? Tanpa yang sia2? Bagaimana?

Lalu, dengan izin Tuhan jua, aku bukakan telinga.

Dengung2 kecil di seputar kawasan itu tidak walau sedikit pun mengganggu. Tidak walau sedikit pun menghancurkan ketenteraman ruang suci itu. Meski tidak saling berbicara, sekaliannya memperkatakan hal yang sama.

Terpaku.

Mushaf di tangan aku tutup. Mataku dipejam. Biar telinga yang menadah keindahan tiada peri.

Ta'jub. Aman. 

Tak sepatah pun dari perkataan manusia. Yang aku dengar cuma bait2 dari kalam Tuhan. Dan dari satu penjuru, aku dengar ada suara kecil membaca;
"Mereka tidak akan mendengar dalam Syurga itu perkataan yang sia-sia dan tiada pula sesuatu yang menyebabkan dosa." 
(Al-Waqi'ah, 56:25)
 *speechless*

Tuhan, aku malu memohon ini, tapi kalau sebegini indah sudah ada di dunia, bisa tidak aku merasakan nikmat paling indah di sana?

*****
...and the more we have in the society that are connected to the book of Allah, the more alive that society become, so that the whole town would be like a beehive with the sound of the Quran. And that's the same sound that you hear when you come to a Quran school. 
(The Quran Kids)

No comments:

Post a Comment

please do pray for the ummah
jazakumullahu khayr :)