13 Apr 2016

si pencuri berserban

teguran ini
buat akulah yang pertama2.
buat sang diri
yang sering mencari salah manusia.

"lihatlah akan dia,
dia berdosa.
apakah tidak dia tahu,
perbuatannya nista?

lihatlah akan dia,
dia bermaksiat.
tiadakah dia malu,
sedang Allah itu Maha Melihat?"

merasa hairan,
mengapa manusia tegar berlaku begitu.
sesaat lupa,
aku lebih teruk di zaman jahilku.

kadang aku lupa.
sebelum disapa cahayaNya,
aku juga pendosa.
bahkan masih juga kini dan selamanya.

*****
(dah tak reti nak berbasa-basi)

kadang2 kita menipu diri sendiri. something happened. kita ceritakan, kata nak ambil pengajaran. tapi lepas part pengajaran tu habis, masuk semua part2 lain.

contoh;
kisah seorang lelaki yang mencuri ayam. 

tersebutlah dalam sebuah kampung, seorang pak leman membela ayam. satu hari ada orang curi ayam pak leman. jiran hujung kampung nampak seorang anak muda berserban mencuri ayam tu masa dia lalu otw balik from warung. dia bagitau pak leman. tapi, pencuri dah lari dengan ayam.

lalu hebohlah kesah ayam pak leman dicuri sang pemuda berserban. malam itu keluarga pak leman buat mesyuarat tergempar. mana taknya, ayam tambatannya hilang. dan dialog ini pun berlaku

PL: keluargaku, (ceh) ayam tambatan bapak sudah hilang. jiran hujung kampung tu nampak ayam bapak dicuri seorang pemuda berserban. *sobs*
A: berserban? mashallah! dah la berserban, mencuri? *geleng2kepala*
B: jiran tu nampak tak dia pakai baju apa?
C: ni la dunia sekarang, Islam pada serban je! besar tak serban dia?
A: pelik la dunia akhir zaman ni, sanggup diorang buat macam tu? tak tau ke berdosa?

-sekian-

aku hentikan cerita dongeng ni kat sini. moga2 korang dah nampak maksud aku. 

memang la apa yang dia buat tu salah. tapi tak baik la kalau kita cakap macam kita tak penah buat dosa langsung. tak baik la kalau cakap tu macam kita menghina. aku tak menangkan salah dia. tapi aku sedih bila kita ungkit lebih2. ya, aku pun selalu buat. sebab tu aku tegur diri sendiri. 

especially kalau benda ni jadi kat diri kita, or keluarga terdekat kita. susah untuk kita keep calm en.
tapi, ni sangat2 lah untuk diri aku,
kau suka ke kalau kau buat salah, orang ungkit sampai macam tu?
mungkin ada yang kata
"yelah, but on his part, dia tak patut buat macam tu."
sayang, we won't be accounted for what he did. but we will be accounted for apa reaction kita terhadap benda yang jadi tu. and are we gonna spend our time now mencela perbuatan dia?
"i know, tapi kalau jumpa dia, kita kena tegur. ad-diinu nasihah, right."
yup. betul. tapi what are we doing behind his back? ni bukan menegur.
"memangla. tapi kena la ambil pengajaran, kan?"
ok.

*senyum*

i think there's a better way untuk ambil pengajaran. like maybe, kita boleh go straight to the point, tell people it's wrong to steal other person's stuffs. kalau boleh jangan kaitkan dengan pelaku tu. better?

*****

imagine satu situasi di mana satu maksiat berlaku. dan pemaksiatnya bukan kita.

kadang2 Allah letakkan kita dalam satu posisi, di mana kita aware of maksiat yang berlaku tu. tapi kita takde kuasa (atas apa jua sebab) untuk halang pelaku maksiat, daripada terus bermaksiat. 

honestly, dalam situasi tu, benda yang paling mudah untuk kita buat, ialah mencanang cerita tentang maksiat tersebut dengan alasan nak ambil iktibar. 

percayalah. syaitan akan buat kita rasa naaaaak sangat sebarkan pasal maksiat tu. walaupun kita tak sebut nama pelaku.

nasihat aku, kalau waktu2 macam tu sampai, dan korang ada dalam posisi tu, tutuplah mulut2 dan telinga2 korang. rantai umpatan dan rantai fitnah terputus apabila ia tiba ke telinga seorang mukmin.

stop the ignorance. moga Allah redhai kita.

i don't know. doakan moga aku kerjakan apa yang aku katakan. bukan nak bajet baik, tapi ad-diinu nasihah, right :)

p/s: i haven't written this type of post for a verrry long time dah. maaf kalau tak paham. jzkk


No comments:

Post a Comment

please do pray for the ummah
jazakumullahu khayr :)